مهرگون

تنها وبسایت آموزشی استاد خدیجه احمدی

چطور به احساس رضایت درونی برسیم؟ راهکارهای علمی

احساس رضایت درونی

احساس رضایت درونی، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت و خوشبختی در زندگی است. احساس رضایت درونی ارتباط مستقیمی با سلامت روانی، رضایت شغلی، روابط مؤثر و کیفیت زندگی دارد.

در این مقاله سایت مهرگون، به بررسی راهکارهای علمی برای دستیابی به احساس رضایت درونی خواهیم پرداخت و با مثال‌هایی آن را توضیح خواهیم داد.

در ضمن من خدیجه احمدی هستم، یک محقق در زمینه عزت نفس و اعتماد به نفس و تمرکز من بیشتر روی بانوان است. به همین دلیل سعی می‌کنم هر هفته با ارائه مطالب آموزشی در این وبسایت به بانوان ایران در زمینه توسعه شخصیت کمک کنم.

۱. تمرکز بر خودآگاهی برای احساس رضایت درونی

تمرکز بر خودآگاهی به معنای آگاهی از احساسات، افکار و تمامیت ذهنی خود است. با کمک فرایند مدیتیشن، یوگا و تمرینات نفسگیری، می‌توانید ارتباط بیشتری با خودتان برقرار کنید و خودآگاهی عمیق‌تری از احساسات و افکارتان پیدا کنید.

اگر دوست دارید به صورت کامل در مورد خودآگاهی اطلاعات داشته باشید مقاله خودآگاهی چیست را مطالعه کنید و سعی کنید تمرینات هر مقاله را انجام دهید. اگر بخواهید شخصیت بهتری داشته باشید باید همیشه روی مهارت‌ها و شخصیت خودتان با انجام تمرین‌های عملی کار کنید.

مثلا، هر روز صبح برای چند دقیقه به مدیتیشن پرداخته و با تمرکز بر نفس و آگاهی از لحظه حاضر، ارتباطی عمیق‌تر با خودتان برقرار کنید. تحقیقات نشان می‌دهد خودآگاهی در رسیدن به احساس رضایت درونی تاثیر قابل توجهی دارد.

۲. پذیرش و احساس رضایت درونی

پذیرش و احساس رضایت درونی

پذیرش و احساس رضایت درونی

به جای مقابله با تنش‌ها و مشکلات، سعی کنید آن‌ها را قبول کنید و با این پذیرش، درس‌ها و مواردی را برای توسعه خودتان برداشت کنید.

اگر شما در ایران زندگی می‌کنید اکنون با چالش های اقتصادی و فرهنگی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنید. وقتی می‌پذیرید که شرایط برای همه یکسان است در واقع این پذیرش به شما کمک می‌کند با ذهن بازتری به استقبال چالش‌ها بروید و به احساس رضایت درونی نزدیک شوید.

پذیرش در زندگی شخصی من هم بسیار موثر بوده است. زمانی که در مورد برخی کاستی‌های شخصیت خودم به پذیرش رسیدن بهتر توانستم آنها را برطرف کنم.

به عنوان مثال، وقتی با یک چالش روبرو می‌شوید، به جای مقاومت و تلاش برای حل فوری آن، سعی کنید به شکل آرام و با آگاهی روی آن تمرکز کنید و ببینید چه درس‌ها و راهکارهایی می‌توانید از دل آن چالش برای بهبود زندگی خود بردارید.

۳. ارتباطات مؤثر و احساس رضایت درونی

روابط اجتماعی و ارتباطات مؤثر با دیگران نقش مهمی در رضایت درونی دارند. پرداختن به روابط خانوادگی، دوستانه و حرفه‌ای به شما احساس وابستگی، حمایت و تعلق می‌دهد. برای بهبود ارتباطات، می‌توانید به شکل منظم با عزیزانتان تماس بگیرید، جلساتی را برای بحث و گفتگو ترتیب دهید و با شنیدن و فهم عمیق به نیازها و احساسات دیگران پاسخ دهید.

یکی از تحقیقات نشان می‌دهد تنها بودن و نداشتن ارتباطات در پیری یکی از اصلی ترین عوامل افسردگی است. ما انسان‌ها به نوعی حیوانات اجتماعی هستیم. به همین دلیل باید با دیگران در ارتباط باشیم. البته نیازی نیست با هر کسی ارتباط برقرار کنیم.

بلکه می‌توانیم با افرادی که به رشد و توسعه شخصیت و ذهنیت و حتی مهارت‌های ما کمک می‌کنند ارتباط داشته باشیم.

۴. تعیین اهداف و پیشروی:

تعیین اهداف و پیشروی در جهت رسیدن به آن‌ها، احساس انگیزه و رضایت درونی را ایجاد می‌کند. با برنامه‌ریزی هوشمندانه و تقسیم بندی اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت، می‌توانید تکامل و پیشرفت خود را مشاهده کنید.

اگر هدفی ندارید سعی کنید مقاله هدفگذاری در سال ۱۴۰۲ را مطالعه کنید و با سیستم این مقاله هدفی را انتخاب کنید. بی هدف بودن باعث می‌شود عمر و انرژی خود را تلف کنید و در نهایت دستاورد خاصی نداشته باشید.

به عنوان مثال، برای رسیدن به هدفی مشخص مثل یادگیری یک مهارت جدید، روند پیشرفت خود را با گام‌های کوچک و قابل اندازه‌گیری تقسیم کرده و به تدریج به سمت آن هدف حرکت کنید.

همچنین برای ادامه دادن مسیر اهداف مقاله رابطه چرایی و عزت نفس را مطالعه فرمایید.

۵. اعمال خیرخواهانه

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که کمک به دیگران و انجام عمل‌های خیریه، احساس رضایت و خوشبختی را افزایش می‌دهد. با انجام اعمال کوچک خیریه در روزمره‌تان، می‌توانید به دیگران کمک کنید و احساس  رضایت درونی بیشتری را تجربه کنید.

افرادی که در جامعه به دیگران کمک می‌کنند همیشه احساس رضایت درونی دارند. چرا که ذهن شان درک می‌کند که آنها مفید هستند و همین ذهنیت ها و افکار احساس رضایت درونی را بیشتر از قبل می‌کند.

به عنوان مثال شخصی را می‌شناختم که گاهی گل می‌خرید و در خیابان به مردم هدیه می‌داد. او می‌گفت:«بعضی از افراد وقتی که به آن‌ها گل می‌دادم روزشان ساخته می‌شد و آنچنان خوشحال می‌شدند که قابل وصف نبود.»

یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که هر هفته چند دقیقه وقت بگذارید تا به کسانی که نیاز به کمک دارند، کمک کنید یا به یک سازمان خیریه محلی حمایت کنید.

نتیجه‌گیری:

با اتخاذ راهکارهای علمی برای دستیابی به احساس رضایت درونی، می‌توانید زندگی معنادارتر و خوشبخت‌تری را تجربه کنید. تمرکز بر خودآگاهی، پذیرش و قبول، ارتباطات مؤثر، تعیین اهداف و پیشروی، و عمل به خیر همه به شما کمک می‌کنند تا به حالتی عمیق‌تر از رضایت و خوشبختی دست یابید.

البته بعضی از افراد احساس رضایت درونی، عزت نفس(+) و اعتماد به نفس را با خودشیفتگی اشباه می‌گیرند. به همین جهت می‌توانید مقاله ۱۵ ویژگی افراد خودشیفته را مطالعه کنید، تا اگر خودشیفته هستید آن را برطرف کنید.

منابع علمی استفاده شده در مقاله احساس رضایت درونی

  1. Diener, E., & Seligman, M. E. (2004). Beyond money: Toward an economy of well-being. Psychological science in the public interest, 5(1), 1-31.
  2. Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success?. Psychological bulletin, 131(6), 803-855.
  3. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68-78.
  4. Seligman, M. E. (2002). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. Simon and Schuster.
  5. Sheldon, K. M., & Lyubomirsky, S. (2006). How to increase and sustain positive emotion: The effects of expressing gratitude and visualizing best possible selves. The journal of positive psychology, 1(2), 73-82.

این مقاله دربرگیرنده نتایج تحقیقات علمی بسیاری است که می‌توانید برای مطالعه عمیق‌تر به آنها مراجعه کنید.

خدیجه احمدی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید