مهرگون

تنها وبسایت آموزشی استاد خدیجه احمدی

چگونه برای سال جدید 1402 هدف گذاری کنیم ؟

هدف گذاری در سال ۱۴۰۲

سلام خدیجه احمدی هستم مدرس عزت نفس و اعتمادبنفس و مدیر سایت مهرگون خوشحالم از اینکه با یک مقاله ی دیگر در خدمت شماهستم . از انجا که به شروع سال جدید 1402 چیزی نمانده دوست داشتم شما را برای سال جدید اماده کنم .

از انجا که هدف گذاری رابطه ی مستقیم با عزت نفس دارد و باعث افزایش ان می شود , برای همین منظور قرار است در این مقاله در مورد هدف گذاری و تعیین اهداف به صورت کاربردی مطالبی را در اختیارتان بگذارم تا بتوانید با یک برنامه ی اصولی سال جدید را اغاز کنید .

آنچه در مقاله هدف گذاری سال جدید می‌خوانیم:

• مقدمه
• چرا باید هدف گذاری کنیم ؟
• چگونه برای سال جدید اصولی هدف گذاری کنیم ؟
• اقدام برای هدف گذاری

مقدمه

همه ی ما ادمها رویاهایی در ذهن داریم که می خواهیم به انها برسیم اما همیشه مستاصل و سردرگم هستیم و نمیدانیم از کجا و کی شروع کنیم؟
این رویاها را فقط در ذهن خود پرورش داده ایم درحالیکه باید نمود بیرونی پیدا کنند .
برای اینکه بتوانیم ارزوها و اهداف مان را یکی یکی تیک بزنیم نیاز به یک استراتژی بنام هدف گذاری داریم . بیاید و برای یک بار تصمیم بگیرید با برنامه ریزی و هدف گذاری سال جدید 1402را طوفانی شروع کنیم .

چرا باید هدف گذاری کنیم ؟

اهمیت هدف گذاری در سال ۱۴۰۲

اهمیت هدف گذاری در سال ۱۴۰۲

1. با هدف گذاری ارزوها یتان را یکی یکی تیک بزنید .

آیا می دانید که جیم ران استاد افرادی مثل برایان تریسی , انتونی رابینز و دارن هاردی بوده است و این افراد توانسته اند با رعایت اصول هدف گذاری, در زندگی موفق شوند و دستاوردهای زیادی داشته باشند .

زیرا با هدف گذاری مسیر را برای خود روشن می کنید و می دانید که قدم های بعدی را کی و کجا باید بگذارید انگار یک چراغ دستی در دستان تان دارید که راه را به شما نشان می دهد .

این در حالتی است که اگر خلاف ان واقع شود و بدون هدف گذاری به زندگی ادامه دهیم مثل این است که سوارقطاری شده ایم که معلوم نیست سر از کجا دربیاوریم .در این صورت است که دچار سردرگمی می شویم و روزها را بدون هدف پشت سر بگذاریم .

واقعیت اینجاست که ذات ادمی کمال طلب است و دوست دارد به مراتب در درجات بالا قرار داشته باشد و دیگران به او اهمیت دهند و مورد احترام واقع شوند اما سوال اینجاست که چه کسی می تواند به این مهم در زندگی برسد ؟
فردی که قواعد و اصولی برای برنامه ها و اولویت های زندگی اش قائل باشد وبتواند برای انها برنامه ریزی و هدف گذاری کند.

2.برای حفظ عزت نفس

فرض کنید به سن میان سالی رسیده اید و هیچ دستاوردی در زندگی ندارید و صرفا وقت خود را با دیگران و یا در شبکه های مجازی گذرانده باشید , در این حالت احساس بی ارزشی به شما دست می دهد . بنابراین برای حفظ عزت نفس خود در همه ی مراحل زندگی با برنامه ریزی جلو بروید تا چیزی در چنته داشته باشید .

ممکن است این مطالبی که بیان کردم را بارها شنیده باشید اما هیچ وقت هم با برنامه جلو نرفتید و هدفی را برای خود تعیین نکردید .
اما من می گویم باید خود را در دل چالش ها انداخت و به سمت الهامات درونی حرکت کرد .
1درست است ابتدای مسیر ممکن است همه ی راهها گیج کننده باشند اما در طی مسیربا کسب تجربه همه چیز حل می شود و ان وقت است که اهداف بزرگتری ترسیم می کنید و به دستاوردهای بیشتری می رسید .

چگونه برای سال جدید 1401 هدف گذاری کنیم؟

چگونه هدف گذاری کنیم

چگونه هدف گذاری کنیم

1.ابتدا خود را ارزیابی کنید

قدم اول در هدف گذاری سال جدید این است که بنشینید و خود را ارزیابی کنید . بازبینی و مرور سال گذشته درس های مهمی به شما می دهد که برای رسیدن به موفقیت لازم دارید .

زیرا با تجربیات و اشتباهات گذشته است که می توانید راه را برای خود هموار کنید . در دل همه ی اتفاقات چه خوب و چه بد گنجینه های بسیاری است که باید با تحلیل و ارزیابی خود به انها دست پیدا کنید .
اگر خود را انگونه در سال گذشته بودید نقد و تحلیل نکنید ممکن است اشتباهات گذشته را تکرار کنید .

با پرسیدن این سوالات خود را ارزیابی کنید :

• چه کسانی در سال گذشته بیشترین تاثیر را روی من گذاشته است ؟
• از گرفتن چه تصمیماتی خرسندم و رضایت دارم
• در گرفتن چه تصمیماتی اشتباه کردم ؟
• چه کسی باعث گسترش کار من شد ؟
• نقاط ضعف من چه چیزهایی بودند که میخاهم ازانها دست بکشم
• نقاط قوت من چه چیزهایی است که انها را تقویت کنم ؟

2.ذهنیت مثبتی ایجاد کنید

با افکار مثبت است که می توانیم شروع به تصمیم گیری اهداف جدیدی کنیم با ذهنیت منفی هیچ گاه قدم از قدم برنمی داریم . پس لازم است ذهنیت مثبتی در خود ایجاد کنید . برای این کار می توانید شکرگزاری کنید و توجه خودتان را روی داشته ها و موهبت های زندگی تان بگذارید .
به میزانی که توجه شما به سمت و سوی مثبت گرایش پیدا کند وجوهات مثبتی در زندگی شما پدیدار می شود که همه ی انها می تواند برگرفته از فرکانس مثبتی باشد که به کائنات از طریق شکرگزاری ارسال کرده اید .
تمرین شکرگزاری را به این صورت انجام دهید :
در ابتدای روز , زمانی که از خواب بیدار می شوید ده تا از نعمت هایی که در زندگی شما وجود دارد را بنویسید و از خدا سپاسگزاری کنید .
بهتر است این کار را در پایان روز , زمانی ک می خواهید استراحت کنید نیز انجام دهید اما با یک تغییر جزیی…
خواسته های خود را به گونه ای بنویسید که گویی انها را دارید مثلا اگر دوست دارید ماشین مورد علاقه تان را داشته باشید به صورت داشته و در زمان حال بنویسید : خدایا شکرت ماشین 206 نقره ای رنگی که دوست داشتم رو به راحتی خریدم.

نکته ی قابل توجه این است که با مکتوب کردن خواسته ها علاوه بر اینکه ذهنیت مثبتی ایجاد می کنیم پالس مثبت ان را به کائنات ارسال کرده ایم و همانگونه که می دانید هرچقدر خواسته ها با جزییات بیشتری نوشته شوند احتمال رسیدن به انها بیشتر می شود زیرا خواسته هایتان را با تعریف مشخص تری به کائنات ارسال کردید .

توصیه می کنم محدودیت های ذهنی را کنار بزنید و در نوشتن خواسته هایتان خساست به خرج ندهید .هر ان چیزی که می خواهید را بدون در نظر گرفتن موقعیت و شرایط فعلی تان را به روی کاغذ بیاورید .

3.طراحی چارت شگفت انگیز هدف گذاری

در این مرحله قرار است شخصیت ایده ال و زندگی که در ذهن تان ترسیم کرده اید را درقالب چارت ویژه طراحی کنید . به طور کلی در 5 قسمت باید این طراحی صورت بگیرد تا همه ی جوانب زندگی در ان گنجانده شود و همزمان با هم رشد کند .

1.جنبه ی کاری
2.جنبه ی مالی
3.جنبه ی فیزیکی
4 جنبه ی ذهنی
5. جنبه ی روابط

حالا نوبت شماست که تعیین کنی در هرمرحله می خواهید چه تغییراتی وارد شود . در هر قسمت حداقل 4 مورد از اهدافی که می خواهید به ان برسید را هدفگذاری کنید و بنویسید.

جنبه ی کاری:

ممکن است دوست داشته باشید در حیطه ی کاری گسترده تر عمل کنید پس برای این منظور باید با افراد بیشتری اشنا شوید . کسانی که در حوضه ی کاری تان هستند را پیدا کنید و با انها کانکت شوید .

جنبه ی مالی :

برای پس انداز تصمیم گیری جدی کنید و از پس انداز خود در جهت اموزش و کسب مهارت های جدید استفاده کنید و یاخانه و ماشی بخرید .
تجملات و هزینه کردن برای لباس و پوشاک را به حداقل برسانید وقتی به ازادی مالی رسیدید ان موقع تا دلتان بخواهد می توانید لباس های شیک بپوشید .
لباس های تمیز و اتوکشیده و مرتب همیشه جذاب تر است نیازی نیست دنبال مارک و لباس های بروز باشید .

جنبه ی فیزیکی :

به سلامت خود اهمیت قائل شوید و در رژیم غذایی تان دقت کنید و نگذارید وزن تان بیش از اندازه بالا رود همین موضوع به راحتی می تواند شما را تنبل کند .

جنبه ی ذهنی :

ذهن ما همواره باید پویایی خود را حفظ کند و به روز رسانی شود . با مطالعه و کتاب خوانی خوراک ذهنتان را تامین کنید . ذهنی که همیشه پویایی داشته باشد خلاق تر است و قطعا روی موفقی های ما تاثیر گذار است .

جنبه ی روابط :

قرار نیس برای اینکه موفق شوید توجه تان را به اطرافیان کم کنید . با خانواده و دوستان در ارتباط باشید و هرگز خود را بدون انها تصور نکنید . انسان ها موجودات اجتماعی هستند و به داشتن روابط سالم نیاز دارند .

اقدام برای هدف گذاری

با طراحی چارت شگفت انگیزهدف گذاری به ذهن خود نظم و ترتیب ویژه ای داده اید و حالا دقیقا می دانید که چه خواسته ها و اهدافی در هریک از جنبه های هدف گذاری دارید .و اینک نوبت این است که اهداف را اولویت بندی کنید .

قدم اول :
اولویت بندی اهداف در لیست 10 تایی

تمام انچه را که به عنوان هدف نوشته اید را با دقت بخوانید و اهدافی که در اولویت هستند را مشخص کنید .بهتر است یک لیست 10 تایی از اهداف تان بنویسید و برای ان تاریخ دقیقی معین کنید .

قدم دوم :
چیدمان اهداف در لیست 3 تایی

برای اینکه بتوانیم به اهداف خود برسیم باید متمرکز باشیم و ذهن مان را معطوف به انها کنیم زیرا با ذهن شلوغ تمرکز ما از بی می رود و تلمبار شدن لیست بلندبالای اهداف در ذهن نمی تواند نتیجه بخش باشد .

پس فقط سه مورد از اهدافی که میخواهیم به انها دست پیدا کنیم را تعیین می کنیم .این موارد باید به موفقیت هرچه بیشتر ما کمک کند پس با دقت زیادی انها را انتخاب کنید .

قدم سوم :
اهداف سه گانه را به بخش های کوچک تری تبدیل کنید .

پس از اینکه سه هدف اصلی راتعیین کردید انها را به بخش های کوچک تری تبدیل کنید تا قابلیت عملی شدن انها وجود داشته باشد . به طور مثال اگر می خواهید لب تاپ بخرید بدین شکل هدف گذاری کنید :

1. ریز مخارج خود را در طول روز, هفته و ماهیانه بنویسم
2. از خرج کردن در مواردی که در اولویت نیستند خودداری کنم
3. درمورد مارک های مختلف اطلاعات بدست بیاورم
4. برای انتخابی که کردم صبور باشم تا همان چیزی را که مدنظر دارم را خریداری کنم .

دستیابی به اهداف

گاهی افراد به اهدافی که دارند دست پیدا نمی کنند تنها به این خاطر که ظرفیت خود را به اندازه ی دستیابی به اهدافشان بالا نبرده اند . ما باید به درک این مطلب برسیم که برای رسیدن به خواسته هایمان باید پتانسیل ان را ایجاد کنیم .
مثلا لایف استایل زندگی خود را تغییر دهیم و یا مهارت های مربوطه را فرا بگیریم .تنها با هدف گذاری نمی شود خوش بین باشیم که توانسته ایم به زندگی خود نظم دهیم .
بلکه مثلا اگر می خواهید سخنران مطرحی باسی باید مثل یک سخنران برخورد کنید و دقیقا مانند او لایف استایل زندگی خود را تغییر دهید .
زمان زیادی رابه مطالعه و اموزش بگذرانید و با افراد موفق در اترباط باشی و انها را الگوی خود قرار دهید .

سخن اخر :

برای داشتن زندگی ایده ال باید در ابتدا فعل شدن را باور کنید و در جهت اهدافتان با هدفگذاری و یادگیری اصولی که در این مقاله ارائه کردم قدم برداری مطمعنم اگر عمل گرا باشید تا سال بعد تک تک شما عزیزان از موفقیت هایتان در زر این مطلب کامنت می کنید . موفق باشید .

خدیجه احمدی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید