مهرگون

تنها وبسایت آموزشی استاد خدیجه احمدی

رابطه عزت نفس و عذرخواهی

عذرخواهی کردن

انیجا سایت مهرگون است. جایی برای آموزش عزت نفس و اعتماد به نفس به بانوان و مردم عزیز کشور پهناور ایران. دراین مقاله قصد داریم به رابطه ی عزت نفس و عذرخواهی بپردازیم و بدانیم وقتی دسته گلی به آب داده ایم چگونه

عذرخواهی کنیم که به عزت نفس مان لطمه وارد نشود زیرا هر چیزی علم خودش را دارد و نباید فکر کنیم که ما نسبت به همه چیز آگاهیم. 

حتما برای همه ی ما پیش آمده که در روابط کاری بین همکاران یا در مسائل خانوادگی با افراد خانواده و یا حتا با کسبه ی محل بگو مگو کرده باشیم و در آن اتفاق ما مقصر باشیم وبعدا  پی به اشتباهمان ببریم اما از سر غرور یا شاید ناآگاهی از طرف مقابلمان معذرت خواهی نمی کنیم .

خواهشی که دارم این است که این جمله را همیشه به یاد داشته باشید” عذرخواهی کردن نشانه ی شکستن غرور نیست بلکه نشان دهنده ی عزت نفس است”

حالا بامن همراه باشید تا در ادامه ی مقاله کاملا به این مبحث آگاه شویم تا بتوانیم در زندگی به موقع عذرخواهی کنیم. 

چرا عذرخواهی کردن سخت است؟ 

رابطه عزت نفس و عذرخواهی

رابطه عزت نفس و عذرخواهی

کمبود اعتماد بنفس

باید بگویم افرادی که اعتماد بنفس پایینی دارند هیچ گاه نمی توانند عذرخواهی کنند و این خصیصه برمیگردد به دوران کودکی ما و اعتمادبنفسی که ازما گرفته شده زیرا بخش زیادی از اعتماد بنفس ما در کودکی شکل می گیرد و نباید آن را بی اهمیت دانست. 

کسانی که در کودکی و دوران رشد  اجازه ی اشتباه کردن نداشتند طبیعتا با معقوله ی عذرخواهی کردن هم بیگانه اند زیرا فرصتی برای این کار برایشان بوجود نیامده است. 

فرض کنید پسر بچه ای از پدر خود میخواهد که در رنگکاری دیوارهای خانه کمک کند اما پدر اجازه نمیدهد و استدلالش این است که تو بلد نیستی و خراب می کنی!!  

چه بسا این کار میتوانست یک فرصت خیلی خوب برای یادگیری و آزمون و خطای پسر باشد. حتا اگر پسر خراب می کرد تجربه ی خوبی برای او می شد تا بهتر از قبل تلاش کند تا یادبگیردو در این میان پدر نیز میتوانست با روشی درست به پسر آموزش دهد که چگونه عذرخواهی کند. 

متاسفانه این ذهنیت در بسیاری از خانواده ها وجود دارد و اجازه ی آزمون و خطا به فرزندانشان نمی دهند. این درحالی است که میتوان با کنترل و تحت نظر داشتن به فرزندان اجازه دهیم که تجربه کسب کنند و مسئولیت کار اشتباهی که از آنها سر زده است را بپذیرندو با شجاعت عذرخواهی کنند تا اعتماد بنفس آن بوجود بیاید. 

فکر میکنیم عزت نفس مان از بین می رود 

اگر شما هم فکر می کنید با عذرخواهی کردن کوچک می شوید سخت در اشتباهید  و همانطور که در ابتدای مقاله گفتم عذرخواهی کردن نشانه ی عزت نفس است. 

کسی که خود را دوست دارد هیچ گاه نمی خواهد رنج عذاب وجدان عذرخواهی نکردن را به دوش بکشد. بلکه با پذیرش اشتباه خود و قبول مسئولیت رفتار یا عمل خود آگاهانه و باشجاعت عذرخواهی میکند. 

اینکه بدانیم اشتباه کرده ایم و نخواهیم عذرخواهی کنیم ترسو بودن ما را نشان میدهد و کسی که عزت نفس بالایی دارد هیچ وقت نمی خواهد این برچسب را به خود بزند. 

غرور کاذب

بدترین حالت ممکن این است که از سر غرور و تکبر نخواهیم عذرخواهی کنیم زیرا بخش زیادی از این مساله شخصیت ما را زیر سوال می برد. کسی که از سر غرور عذرخواهی نمی کند در واقع نمی داند اقتدار و توانایی آن را ندارد.  

یک مدیر یا یک سیاستمدار مقتدر با همه ی اشتباهاتش معترف به عذرخواهی می شود و این نشانه ی فهم و عزت نفس بالای اوست.  

سعی کنیم این قدرت را در درون خود پرورش دهیم و بجای غرور، اقتدار را جایگزین کنیم  . 

آداب عذرخواهی کردن 

ساده ترین کارهایی که شما فکر کنید اداب مخصوص خود را دارد و عذرخواهی کردن هم از این قاعده مستثنا نیست.  

باهم یاد میگیریم که چگونه عذرخواهی کنیم و جذابیت خود را نیز حفظ کنیم. 

زمان درستی را انتخاب کنیم 

باعذرخواهی قرار است آبی که رفته را دوباره جمع کنیم پس خیلی مهم است که در زمان مناسبی این کار را انجام دهیم. 

از آنجاییکه که انجام این کار دو مولفه دارد یعنی فرد عذرخواه و عذرپذیر هر دو می بایست در شرایط و اوضاع زمانی مناسبی باشند که بتوان کار را به درستی پیش برد.  

مثلا تماس گرفتن اخر شب که اکثرا خسته و بی انرژی  از کارهای روزمره شان هستند زمان مناسبی نیست. 

یا وقتی فرد عذرخواه ناراحت است وحتا حوصله ی خودش را ندارد و صرفا برای اینکه ازدست عذاب وجدانش راحت شود وارد این عمل شود اصلا درست نیست. 

و یا اینکه ممکن است مخاطب خود را در جمعی از دوستان خود ببینید و بدون برنامه ریزی اقدام به عذرخواهی کردن اصلا توصیه نمی شود. 

زیرا دراین میان نباید افراد دیگری حضور داشته باشند،یادتان باشد این موضوع یک مساله ی کاملا دوطرفه است. 

بیان عذرخواهی 

بعد از اینکه شرایط زمانی مساعد را پیدا کردیم نوبت این است که عذرخواهی خود را ابراز کنیم.  

اگر همواره به فکر حفظ عزت نفس تان هستید کاملا هوشیار باشید که اشتباه نکنید و دقیقا همان چیزی را بگویید که لازم است. 

در وحله ی اول برای اینکه ارتباط عمیق تری صورت بگیرد بهتراست نام طرف مقابل را به زبان بیاوریم و بعد از ان با لحن مناسب و آرامش بخشی بگوییم “اشتباه کردم” 

خیلی مهم است که دقیقا همین جمله را بگویید و اگر از همان ابتدا کلمه ی “ببخشید”  را بگویید کار را بدتر کرده اید زیرا ما باید کم کم یخ طرف مقابل را بشکنیم. به یکباره گفتن “ببخشید”  گارد بوجود می آورد. 

دقت کنید از “اما”  و”ولی” و “اگر” در جملاتتان بکار نبرید چون عذرخواهی شمارا نفی میکند و ازبین می برد و طوری جلوه میدهد که خود را میخواهید بی تقصیر بدانید.  درصورتی که شما به عنوان یک فرد باعزت نفس مسئولیت اشتباه تان را پذیرفته اید و با شجاعت توانسته اید عذرخواهی کنید پس نیازی نیست که با به کاربردن این کلمات خود را ضعیف کنید. 

فرصت خواهی برای جبران

بعد از اینکه طرف مقابل عذرشما را پذیرفت و احساس راحتی به شما دست داد بهترین کار این است که از او بخواهید برای جبران به شما فرصتی بدهد. 

با این کار بشدت به عزت نفس تان کمک میکنید زیرا میخواهید احساس خوب را همبه خودتان و هم به طرف مقابل هدیه کنید.  

مثلا میتوانید بگویید ” من درخدمت هستم تا براتون جبران کنم، خودتون بهم بگید چجوری؟! ” 

با این کار اختیار را به طرف مقابل داده اید و او تصمیم گیرنده ی نهایی می شود.

نکته ی آخر:  

  • مهم است بدانیم برای چیزی که یک بار عذرخواهی کرده ایم دوباره تکرار نشود. زیرا با دوباره تکرار کردن آن کار درواقع سرخودمان را شیره مالیدیم و نشان دهنده ی این است که هنوز درس نگرفتیم.  

    اگر میخواهید عزت نفس تان حفظ           شود سعی کنید برای چیزی که یک بار     عذرخواهی کرده اید دوباره تکرار نشود.

سخن نهایی:  

غیر ممکن است که ما انسان ها در زندگی اشتباه نکنیم و وقتی اشتباه می کنیم مهم تر این است که با عذرخواهی نکردن دوباره اشتباه نکنیم. برای عذرخواهی کردن هیچ وقت دیر نیست ما می بایست قبل از عذرخواهی مسئولیت اشتباه خود را بپذیریم و بعد از آن عذرخواهی کنیم  . کسانی که فکر میکنند با عذرخواهی کوچک می شوند اشتباه می کنند زیرا نه تنها عزت نفس بالای شما را نشان می دهد بلکه نشان میدهد باورهای درست نسبت به خودتان دارید.  

خدیجه احمدی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید