مهرگون

تنها وبسایت آموزشی استاد خدیجه احمدی

چگونه شخصیت قوی داشته باشیم؟ + تاثیر عزت نفس روی آن

شخصیت قوی

این مقاله مخصوص افرادی است که میخواهند شخصیت قوی تری داشته باشند باما در سایت مهرگون همراه باشید تا بیشتر درمورد آن بدانیم:

 

بذرهای عزت نفس ما از دوران کودکی کاشته می شود و روی شخصیت ما تاثیرمی گذارد. ما باید توجه داشته باشیم نوع رفتار دیگران در کودکی می تواند سر منشا رفتاری باشد که در بزرگسالی ازما سر می زند. خدیجه احمدی هستم و در این مقاله از سایت مهرگون با شما در مورد شخصیت قوی صحبت می‌کنم.

برای داشتن یک شخصیت قوی باید عزت نفس سالمی داشته باشیم و در ادامه با ۴ خصوصیتی که باعث می شود عزت نفس سالمی درما شکل بگیرد صحبت می کنیم.

۴ خصوصیت افراد باعزت نفس سالم

۴ ویژگی شخصیت قوی

۴ ویژگی شخصیت قوی

۱_احساس رضایت

کسانی که در جریان مراحل رشد شان از دوران کودکی تا بزرگسالی همواره در ارتباط با دیگران احساس خوبی ازخود دارند و خودشان را کافی می دانند این احساس رضایت به آنها عزت نفس سالم می دهد تا در برخورد با افراد دیگر رابطه ی موثرتری داشته باشند.

۲_منحصر بفرد بودن

داشتن احساس اینکه فردی با کیفیت و موثر هستید و دانستن اینکه ویژگی هایی دارید که شما را از دیگران متمایز می کند به شما عزت نفس سالم می دهد و ازشما فردی خاص و منحصر بفردی می سازد.

۳_ قدرت

اینکه افراد بتوانند از استعدادهای خود در جهت بهتر شدن زندگی شان بهره بگیرند به انها احساس قدرت می دهد و خود نیز باعث عزت نفس سالم می شود.

۴_ مسئولیت پذیری

کسانی که در زندگی مسئولیت پذیری دارند، دیگران را مسئول و مسبب نقطه ضعف های خود نمی دانند و بلکه خود را مسئول صفرتاصد زندگی شان می دانند از عزت نفس سالمی برخوردارند که این ایتم تاثیر زیادی روی پیشرفت و رشد فرد دارد.

زیرا خود را مسئول همه ی احساسات خود، تصمیم گیری های خود و موفقیت ها یا شکست خود می داند.

ازآنجایی که عزت نفس سالم در افرادی که شخصیت قوی دارند نقش مهمی ایفا می کند باید به سراغ این برویم که چگونه شخصیت قوی داشته باشیم پس ادامه ی مقاله رادنبال کنید.

چگونه شخصیت قوی داشته باشیم؟

رسیدن به شخصیت قوی

رسیدن به شخصیت قوی

 ۱_ کیفیت خود را بالا ببرید

ظرفیت وجودی انسان نامحدود است و در هرکدام از ما استعدادهای زیادی را خدا به ودیعه گذاشته است و کسی که بتواند با رویکردی مثبت به خود این ظرفیت های وجودی را بشناسد و پرورش دهد میتواند لااقل دریک شاخه از علایق اش متخصص شود و وقتی ما بتوانیم دریک زمینه متخصص شویم و به قولی حرفی برای گفتن داشته باشیم توانسته ایم کیفیت خود را بالاتر ببریم و ازخود شخصیت قوی تری ساخته باشیم.

بهتراست وقتی دچار احساس افسردگی شدیم این تقویت های خوب و کیفیت های خوب را یاداور شویم و قوت قلب بگیریم و دوباره برای حرکت کردن ازنو شروع کنیم.

۲_ازخود انتقاد نکنید

بخاطر اشتباهات گذشته و خطاهایی که انجام داده اید خود را سرزنش نکنید. آنها چراغ راهی است تا راه روشن را پیدا کنید.

وقتی از اشتباهات گذشته درس بگیریم و سعی کنیم دیگر ان را انجام ندهیم بهترین عمل را انجام داده ایم. موفق ترین انسان ها هم با آزمون و خطا توانسته اند راه درست را پیدا کنند.

پس چه بهتر است که احساس گناه نداشته باشید و به سمت جلو حرکت کنید.

اینکه حرکت تان همواره به سمت جلو باشد و به عقب برنگردید از خود شخصیت قوی تری ساخته اید.

۳_ خودِ خودتان باشید

چهره ای که نقاب زده باشد و خود واقعی اش را پشت ان پنهان کرده باشد روزی خسته کننده می شود و دوست دارد با هر آنچه که هست در نگاه دیگران ظاهر شود با همان خصوصیات واقعی و شخصیت اصلی که دارد بدون هیچ نقش و نقابی.

افرادی که خود واقعی شان هستند دوست داشتنی ترند و احساس خوبی از انها به دیگران سرایت می کند که این احساس خوب ناشی از عزت نفس سالم است و خود دوستی که در فرد وجود دارد.

بنابراین کسانی که شخصیت قوی دارند همیشه خود واقعی شان با همه ی خصوصیت ها و ویژگی های منحصربفرد خودشان هستند.

۴_ خواسته های بزرگ داشته باشید

کسانی که موفق هستند همواره در زندگی شان تلاش کرده اند تا بتوانند در نوع خود بهترین باشند و همیشه کم نخواسته اند. چون میدانند جهان، جهان فراوانی هاست و ما به اندازه ی تلاشی که می کنیم موفقیت بدست می آوریم.

شخصیت های قوی خود را لایق خواسته های بزرگ می دانند و با چالش های ان هم مواجه می شوند و در نهایت میتوانند طعم موفقیت را بچشند.

اما کسانی که عزت نفس ندارند در دایره ی امن خود باقی می مانند و دست به انجام کارهای ریسکی که منجر به موفقیت و اتفاقات مثبت در زندگی شان شود را نمی زنند و با این تفکر به زندگی خود ادامه می دهند که من ناتوانم و نمی توانم از پس ان بربیایم.

تله ی بزرگی که ۹۹ درصد انسان ها در آن گیر کرده اند و تنها ۱ درصد انسان ها آن رادور زده اند و در دسته ی انسان های موفق و تاثیرگزار قرار گرفته اند.

۵_ به پیوندهای اجتماعی اهمیت دهید

شخصیت ما میانگین ۵ نفری است که بیشترین تعامل و ارتباط را با آنها داریم و آن افراد تاثیر مستقیم روی ما میتوانند داشته باشند.

این افراد میتواند همکار، دوست، آشنا، ویا خانواده ی ما باشد. به میزانی که در روابط اجتماعی با دیگران و دایره ی ارتباطی مان قوی تر باشیم و با افراد گوناگون که با ما هم ارزش هستند ارتباط بگیریم رشد بیشتری می کنیم و شخصیت قوی تری داریم.

زیرا افرادی که هم ارزش با ما هستند را در زندگی مان داریم و انها بخوبی می توانند ما را راهنمایی کنند و ما از انها کمک بگیریم و مشکلات خود را حل کنیم.

چه بسا افرادی هستند که با راهنمایی غلط عده ای به چاه افتاده اند یا پیشرفتی در زندگی شان حاصل نشده بنابراین داشتن دایره ی دوستی و روابط اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

۶_ نقش قربانی را بازی نکنیم

زندگی ماحصل تصمیماتی است که می گیریم و ما نتیجه ی تصمیمات مان را در زندگی می بینیم.

تصمیمات بزرگ یا کوچک که همه موثر هستند و منجر به اتفاقاتی می شود که در زندگی مان رخ می دهد.

اگر تصمیم اشتباهی گرفته ایم و در ان شکست خورده ایم نقش قربانی را بازی نکنیم و به خودمان یاد اور شویم که این ما هستیم که درنهایت تصمیم گرفتیم با زندگی مان چه کنیم.

هیچ کس در زندگی ما به اندازه ی خودمان نمی تواند بر روی تصمیمات مان موثر بوده باشد پس از نقش قربانی بیرون بیایم و بپذیریم که مسئول صددرصد زندگی مان خودمان و تصمیماتمان است.

زمانی که به این درک برسیم که پای خطاهای خود بایستیم و نقش قربانی نگیریم و دوباره از اول شروع کنیم از خود شخصیت قوی تری ساخته ایم.

عزت نفس چه تاثیری روی ساختن یک شخصیت قوی دارد؟

عزت نفس همان تصویری است که ازخودمان داریم این تصویر می تواند فردی عجوز و ناتوان باشد و یا یک تصویر مستعد و توانا.

اگر تصویری که از خود دارید منفی است باید تغییر را از درون شروع کنید و به دنبال پیدا کردن ویژگی های مثبتی از خود باشید که تصویر ذهنی تان با کنار گذاشتن باورهای قدیمی مثبت شود.

جالب است بدانید علی رغم اینکه عزت نفس یک مفهوم انتزاعی است، باید هر روز مورد توجه شما باشد مثل غذا خوردن که هر روز حواسمان به ان است و به آن عادت کرده ایم، سعی کنید درهر لحظه رفتارهایی که از شما سر می زند نسبت به انها اگاه باشید.

با حضور در لحظه ی حال کمتر دچار لغزش می شوید و کمتر اشتباه از شما سر می زند و همین عامل بزرگی برای ساختن یک شخصیت قوی است.

در یک شخصیت قوی عوامل بیرونی مثل قضاوت دیگران ، سرزنش دیگران، انتقاد دیگران، بی توجهی دیگران هیچ تاثیری ندارد زیرا ان فرد از درون احساس ارزشمندی به خود دارد و به قولی بیدی نیست که بااین بادها بلرزد.

سخن آخر:

هیچ چیز به اندازه ی داشتن یک شخصیت قوی مهم نیست چرا که زندگی پراز تلاطم است و در این تلاطم ممکن است از افراد بسیاری زخم بخوریم و شکست را به گونه های مختلف بپذیریم و زندگی را به تباهی بکشانیم اما کسی که نسبت به رفتارهای خود اگاه است و میداند چگونه میتواند یک شخصیت قوی ازخود بسازد هیچ گاه در برابر چالش های زندگی کم نمی آورد و میداند چه کار کند. اگر این مقاله را با دقت خوانده باشید کمک مضاعفی به شما خواهد کرد.

خدیجه احمدی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید