مهرگون

تنها وبسایت آموزشی استاد خدیجه احمدی

۱٠راهکار شگفت انگیز برای افزایش اعتماد بنفس

راهکار اعتماد به نفس

دیجه احمدی هستم و با یک مقاله جذاب دیگر، در وبسایت مهرگون کنار شما همراهان عزیز هستم.

اعتماد بنفس را میتوان موتور محرک برای رشد و پیشرفت در زندگی دانست. این خصیصه ی بسیارمهم زیر مجموعه ی عزت نفس است و باهم رابطه ی تنگاتنگی دارند بطوری که با افزایش عزت نفس اعتماد بنفس هم سیر صعودی به خود میگیرد.

اعتماد بنفس باعث میشود فرد بدون قیدوشرط به توانایی های خود باور داشته باشد و بتواند حضور موثرتری در زندگی اش داشته باشد. زندگی بدون اعتماد بنفس با ضعف و کاستی همراه است زیرا فرد باور دارد از پس هیچ کاری برنمی آید هرچند در آن کار قهار باشد.

این کمبود و نقص شخصیتی میتواند بقدری زندگی فرد را تحت شعاع قرار دهد که منجر به گوشه گیری و انزوا شود و هیچ دستاوردی در زندگی نتواند به دست بیاورد چون در همه حال نگاه کم یینانه به خود دارد و این مانع بزرگی برسر موفقیت های فرد میشود.

اما خوشبختانه اعتماد بنفس خصیصه ی اکتسابی است و میتوان با راهکارهای شگفت انگیزی که در ادامه مقاله به اشتراک میگذارم. از اعتماد بنفس معقولی برخوردار شوید

۱۰ راهکار شگفت انگیز برای افزایش اعتماد بنفس

اعتماد به نفس

۱_ از زبان بدن تان کمک بگیرید.

زبان بدن میتواند معرف میزان اعتماد بنفس شما باشد. اگر با شانه های افتاده و چهره ی بی حال و کلام بی رمق شما هر کسی مواجه شود متوجه اعتماد بنفس پایین یا نقصان در باورهای شما نسبت به توانمندی های شما می شود. و اصلا صورت خوبی ندارد وقتی با این افراد مواجه می شویم احساس بدی از آنها میگیریم و قطعا آن رابطه، رابطه ی کارساز و موثری نخواهد بود و فرد نمیتواند ارتباط خوبی با ادم ها بگیرد و عموما دوستان کمی در اطرافش هستند.

۲_ شیک بپوشید

نوع پوشش ما نشانگر درون ماست اگر از درون احساس خوبی به خود داشته باشیم و ازاعتماد بنفس بالایی برخوردار باشیم ظاهری اراسته و مرتب داریم. کسانی که به نوع پوشش خود اهمیت نمیدهند اگاه باشند که ظاهری شیک و اراسته به اندازه ی زیادی روی اعتماد بنفس تاثیر دارد و حس خوبی به فرد میدهد .

برداشت غلط نکنید ظاهر شیک و آراسته به این معنا نیست که لباس های برند بپوشیم و عطر و ادکلن های مارک دار استفاده کنیم بلکه یک لباس مناسب که تمیزو اتو کشیده باشد برای انتقال حس خوب کافی است. از طرفی رعایت بهداشت فردی نیز مهم است و روی هم رفته میتواند به اعتماد بنفس بالای ما کمک کند.

۳_ در جمع های جدید وارد شوید.

همانگونه که میدانیم داشتن روابط اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است ـ
و شخصیت ما میانگین ۵ نفر اولی است که با آنها ارتباط داریم پس لازم است از اعتماد بنفس بالایی برخوردار باشیم تا بتوانیم دایره ی دوستی خوبی مطابق با ارزش ها ی خود برقرار کنیم.

گوشه گیری و انزوا به شدت بهاعتماد بنفس ما ضربه وارد میکند و عموما کسانی که اعتماد بنفس پایینی دارند نمیتوانند وارد رابطه های جدید با ادم های جدید شوند زیرا از داشتن مهارت ارتباطی و اعتماد بنفس بالا محروم هستند.

۴_ در روتین روزانه خود ورزش را بگنجانید.

اگر اهل ورزش کردن باشید از انرژی مثبتی که بعد از ورزش عایدتان میشود خبر دارید و این به دلیل ترشح اندورفین در مغز است علاوه بر ان ورزش کردن به افزایش اعتماد بنفس کمک میکند.

۵- پاروی ترس هایتان بگذارید.

غلبه بر ترسها عامل مهمی است در افزایش اعتماد بنفس همانطور که میدانیم ترس یک مکانیسم طبیعی در بدن است و باید بدانیم راهی است برای رشد و بالابردن اعتماد بنفس. زیرا با غلبه بر ترس هایتان متوجه می شوید چه فرصت های زیادی در پشت ان وجود داشته که اگر از ان فرار میکردید هیچ وقت به انها دست پیدا نمی کردید.

۶- با برنامه جلو بروید

همه ی ما کارهایی برای انجام شدن داریم و بهتر است انها را اولویت بندی کنیم. در دفتری مشخص کنید چه کارهایی میخواهید در طول یک روز انجام دهید و مهمترین کارتان را تیک بزنید و همان اول ان را انجام دهید. وقتی سخت ترین کار را زودتر انجام دهیم اعتماد بنفس مان بالا می رود. هرچقدر کارهای مهم را به تعویق بیندازید انرژی تان کم میشود.

۷_ خود را به چالش بیندازید.

رفت و امد از یک مسیر خسته کنندست و برای بالا بردن اعتماد بنفس می بایست خود را با چالش های جدید روبه رو کرد و این چالش ها به بالا رفتن اعتمادبنفس ما کمک میکند. مثلا هنری که همیشه دوست دارید یاد بگیرید را اقدام کنید و کلاس ثبت نام کنید. با ایجاد چالش های جدید زندگی از ریتم همیشگی و خسته کننده اش خارج میشود و اعتماد بنفس بالایی بدست می آورید.

۸_ فهرست خواسته تهیه کنید.

همه ی ما نیازها و خواسته های خودمان را داریم و نمی توانیم در عین واحد به همه انها برسیم بهتر است فهرستی از چیزهایی که دوست داریم در زندگی انجام بدهیم را بنویسیم و با اولین کاری که ما را خیلی سر شوق می آورد شروع کنیم و ان را انجام دهیم با این کار اعتماد بنفس تان بشدت بالا می رود زیرا احساس رضایت مندی از خود و توانایی های خود بدست می اورید. 

اقدامک: ۵ تا از خواسته های مهم تان را بنویسید و ازبین انها سه تا را انتخاب کنید و ازبین سه خواسته یک خواسته را انتخاب کنید و درجهت ان حرکت کنید. 

۹_ نه بگوییم

گاهی برایمان پیش می آید که نتوانیم کاری را انجام دهیم ولی نمی توانیم نه بگویم چون خجالتی هستیم اما این کاملا به ضرر ماست چون ممکن است از اولویت های خودمان دور شویم و کارهای خودمان عقب بیوفتد. بهترین کار این است که نه گفتن را یاد بگیریم و به موقع بتوانیم نه بگوییم با این کار اعتماد بنفس تان هم بالا می رود چون احساس خوبی ازخودتان دارید.

۱٠_ از دیگران کمک بخواهید

اصلا بد نیست بتوانیم گاهی ازدیگران در انجام دادن کارهای مام کمک بگیریم. بعضی افراد هستند که نمیتوانند درخواست کمک کنند و به تنهایی هم ان کار قابل انجام نیست بهتراست درخواست کردن کمک را یاد بگیریم وازدیگران کمک بخواهیم تا اعتماد بنفس مان هم بالا رود .

سخن اخر

اعتماد بنفس امری اکتسابی است و در هر لحظه ممکن است تضعیف یا تقویت شود و این بستگی داردبه این که چقدر کارهایی انجام میدهیم که به تقویت اعتماد بنفس مام کمک میکند. ما باید هوشیار و اگاه باشیم به این که کارهایی که انجام میدهیم به اعتماد بنفس مان کمک میکند یا خیر؟
قبل انجام هرکاری تفکر سیستمی را فراموش نکنیم و به این فکر کنیم که ایا کاری که میخواهم انجام بدهم روی اعتماد بنفس من چه تاثیری دارد؟

عملگرا باشید و با راهکارهایی که در مقاله ارائه کرده ام به خوبی میتوانید اعتماد بنفس تان را بالا ببرید.

خدیجه احمدی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید