مهرگون

تنها وبسایت آموزشی استاد خدیجه احمدی

۵ راه حل ساده برای رهایی از افکار منفی + ریشه ی افکار منفی

رهایی از افکار منفی



۵ راه حل ساده برای رهایی از افکار منفی

دراین مقاله میخوانید:

□ افکار منفی چیست ؟

□ بررسی عواقب افکار منفی

□ ریشه ی افکار منفی

□ عوامل تاثیر گزار روی افکار منفی

□ راه حل افکار منفی

شرایط زندگی همیشه یکنواخت نیست و هرکدام ازما ممکن است تحت فشارها و موقعیت های استرس زار قرار بگیریم و این امری کاملا طبیعی است اما اینکه درآن شرایط چطور با افکار منفی مقابله کنیم مهم است .

در ابتدای مقاله قصد دارم با بیانی ساده افکار منفی را تعریف کنم .

افکار منفی چیست ؟

افکار منفی

هرفکری که جلوی پای مان را ببندد ،باعث توقف و مانع پیشرفت ما شود، ماهیت منفی دارد و تفکر منفی گرایانه است .

این افکار میتواند آسیب های زیادی از قبیل بیماری های روحی و روانی مثل افسردگی ،وسواس و اضطراب به ما وارد کند و باعث میشود کارها بی نتیجه باقی بمانند و به سرشکستگی ختم شود .

مثلا مادری را در نظر بگیرید که هزینه های زیادی بابت کلاس کاراته فرزندش میکند و فرزند هم علاقه ی بسیاری به ورزش دارد و همیشه تمرین میکند .او آنقدر ورزیده و آمادگی دارد که مربی از مادر میخواهد فرزندش در مسابقات شرکت کند . اما مادر با وسواس فکری و هجوم افکار منفی که به سراغش می آید نمیتواند مقابله کند .مادر براین باور است که فرزندش با شرکت در مسابقات مورد مشت و لگد حریف قرار میگیرد و نمیتواند تاب بیاورد .این افکار منفی مادر باعث میشود فرزند رشد نکند و عملا پیشرفتی برای فرزند حاصل نشود .

درحالیکه اگر مادر میتوانست بین افکار مثبت و افکار منفی ذهنش تعادل برقرار کند هیچ وقت چنین تصمیمی نمی گرفت که به ناکامی فرزندش از مسابقات ختم شود.

درپی افکارمنفی عواقب آن و مشکلاتی گریبان گیر ما میشود :

۱_ کاهش اعتماد بنفس
۲_ گوشه گیری و انزوا
۳_بیماری های روانی (افسردگی و وسواس)
۴_اختلال در خواب
۵_اختلال در تغدیه
۶_ایجاد حس ترس و نگرانی
۷_نداشتن روحیه ی شاد و نداشتن آرامش در زندگی

ریشه یابی افکار منفی:

افکار ما برگرفته از محیط بیرونی و یا زاییده ی تخیل و ساخته ی ذهن ما است.

طی تحقیقات بعمل آمده در طول روز حدود ۶ تا ۱۲۰ هزار فکر از ذهن ما عبور میکند و جالب تر اینکه ۸۰ درصد این افکار، افکار منفی هستند و ۹۵ درصد آن افکار روز قبل ما است .

عوامل تاثیرگذار روی افکار منفی چیست ؟

رهایی از افکار منفی

۱_تجارب و اتفاقات گذشته
۲_ترس از آینده
۳_نگرانی در زمان حال
۴_احساس ندامت و پشیمانی از گذشته

تجارب و اتفاقات ناراحت کننده ای که در زندگی داشته ایم مثلا شکست عاطفی ،شغلی و تحصیلی روی افکارمنفی تاثیرمستقیم دارد.

این افکار در ناخودآگاه ما جای میگیرند و باهربار توجه پررنگ میشوند .

و اما بخشی دیگر از افکارهای منفی نشات گرفته از ترس های ماست .فردی را می شناختم که ترس ازآینده داشت.

آینده ی نشناخته ای که هنوز اتفاق نیوفتاده است .
او همیشه میترسید وقتی پابه سن میگذارد و پیر می شود نمیتواند ازپس مخارج خودش بربیاید .ترس او مانعی برای آرامشش بود و علیرغم زندگی نسبتا خوبی که داشت هیچ وقت لذت نمی برد زیرا ذهن شلوغی داشت و نشخوارهای ذهنی باعث اختلال در خواب او میشد و همیشه کسل و بی رمق بود هیچ کنترلی روی فکرهای سمی که سراغش می آمد نداشت .

این فکرهای آزاردهنده و ترس از آینده کاملا دست و پای او را بسته بود .و باعث شده بود که او این تصور را نسبت به خودش داشته باشد که از پس انجام هیچ کاری بر نمی آید.

همچنین بسیارند کسانی که نگرانی و استرس را با خود همیشه حمل میکنند و مدام نگرانند (بچم چرا دیر کرد… شاید ازم خوشش نیاد…چراجوابمو نداد بی محلی کرد بهم …) این افکار بشدت سمی هستند به زبانی ساده تر نگرانی نوع پیشرفته ی ترس است وقتی نتوانیم روی ترس های خود کنترل لازم را داشته باشیم منجر به نگرانی میشود . ریشه ی این اختلالات رفتاری در هجوم افکار منفی درذهنمان است که کنترل نشده اند و افسار زندگی ما را بدست می گیرند و متاسفانه افراد زیادی هم درگیر این مسائل هستند اما فکر میکنند امری طبیعی است وآن را نوعی مسئولیت پذیری قلمداد میکنند درصورتی که این رفتارها نشان دهنده ذهن مشوش و نا آرام است وباید درمان صورت بگیرد .

بعضی افرادنیز هستند که از رفتارهایی که درگذشته داشته اند راضی نیستند و احساس ندامت و پشیمانی میکنند و این احساس تا عمق وجودشان رسوخ میکند و به نوعی خوره ی جانشان می شود .آنها نمیدانند خطا و اشتباه کردن برای این است که درس بگیریم و تا خطایی نباشد راه درست پیدا نمی شود . حتا ابر شخصیت های جهانی آزمون و خطا کردند تا به اکتشاف ، اختراع یا نظریه رسیدند .

ما آدم ها هیچ کدام کامل نیستیم و بدنیا آمدیم که سیر تکاملی خود را طی کنیم پس دلیلی ندارد برای یک اشتباهی که ندانسته و از روی نا آگاهی کرده ایم را بزرگ کنیم بهترین راه این است که با خود بگوییم من درهر حالتی خوبم و از اشتباهاتم در جهت رشدم بهره می برم .به جای اینکه زانوی غم بغل بگیریم و به افکار و احساسات منفی پروبال بدهیم قدمی برای بهتر بودن و بهتر شدن برداریم زیرا هیچ کسی بغیر از خودمان نمی تواند به ما کمک کند و ما باید بدانیم تا وقتی خودمان دست خودمان را نگیریم هیچ احدی در دنیا مسئول رفتارهای ما نیست .

در ادامه چند راه ساده برای نجات از افکار منفی را برایتان نشان میدهم و باید بدانید تنها دانستن آنها کافی نیست باید عملگرا باشید و در زندگی پیاده کنید تا نتیجه بگیرید .

۵ راه حل ساده برای رهایی از افکار منفی

۱_خود تصدیقی

به زبان ساده یعنی اینکه خودت را بیشتر قبول داشته باش .

و به نکات مثبت خودت بیشتر توجه کن .

اگر افکار منفی به سمتتان هجوم اورد بگذارید مثل ابری که آرام آرام از آسمان رد میشود ،افکار منفی هم رد شوند و به جای آن افکار مثبت و نکات مثبتی که دارید جای آنها را بگیرد .

۲_ پیاده سازی روی کاغذ

یکی از بهترین روش ها برای رهایی از افکار مزاحم این است که ذهنتان را خالی کنید به این صورت که هرآنچه در ذهنتان است و باعث استرس و نگرانی یا ترس و ناراحتی تان میشود را با جزییات روی کاغذ بنویسید و با این تکنیک انرژی منفی روی کاغذ پیاده میشود و ذهنتان آرام میگیرد .

۳_پذیرش افکار

این یک قانون درجهان هستی است که تا زمانی که درچیزی مقاومت به خرج دهید و آن را قبول نکنید بیشتر در شما ریشه میکند به عبارتی نتیجه ی عکس میدهد .با افکار منفی ذهنتان هم به این صورت عمل کنید که در قدم اول بپذیرید و بعد درصدد رفع ان دربیاید .

۴_زاویه نگاه مان را تغییر دهیم

گاهی پیش می آید که به این نتیجه می رسیم میتوان به یک موضوع از جهت مثبت نگاه کنیم و آن زمان تمام افکارهای منفی ازبین می روند . زاویه نگاه ما به مسائل خیلی مهم هستند و باید یاد بگیریم نسبت به چالش هایی که به آنها برخورد میکنیم همیشه ازدوجهت(مثبت و منفی) بپردازیم آنگاه میتوان معادله را راحتر حل کرد .

۵_مشاوره گرفتن

گاهی میتوان با مشاوره گرفتن از افرادی که واجد صلاحیت ما هستند و اعتماد لازم را به آنها داریم مسائل مان را مطرح کنیم تا ببینیم دیدگاه او چه میتواند باشد . فردی که با آن مشورت میکنیم باید کاردان ، باتجربه و قابل اعتمادمان باشد .

سخن پایانی: 

افکار ما از ذهن ما نشات میگیرد و ذهن کارخانه ی فکرسازی است درطول روز هزارها هزار فکر از ذهن ماعبور میکند و ما باید بدانیم ما افکار مان نیستیم و افکارمان ما نیست .ذهن تنها بخشی از وجود ماست و هر فکری که از ذهنمان عبور کرد هم الزاما حقیقی نیست . و نکته ی جالب تر اینکه ما خودمان تصمیم میگیریم به افکار مثبت اهمیت بدهیم یا افکار منفی .ما با انتخاب خود به افکارمان جهت میدهیم .افکار منفی هم جزیی از ماست و جدایی ناپذیر است اما باید یاد بگیریم که چگونه آنها را ازخود دور کنیم .در مقاله ۵ راه حل ساده را ارائه کرده ام که اگر یکی از آنها را جدی بگیرید و در زندگی تان پیاده نمایید از شر افکار مزاحم رها میشوید .

خدیجه احمدی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید