مهرگون

تنها وبسایت آموزشی استاد خدیجه احمدی

خودباوری چیست ؟

خودباوری چیست

بیشتر مردم نمی دانند چه توانایی هایی دارند چون خودشان را به خوبی نمی شناسند و باور به استعدادها و توانایی های خودندارند . در این صورت است که هیچ دستاوردی در زندگی نمی توانند داشته باشند .در واقع این افراد ستون خودباوری ضعیفی دارند و دراین مقاله قرار است اطلاعات مان را در مورد این فاکتور مهم افزایش دهیم .

 

در این مقاله میخوانیم: 

 

  •  خودباوری چیست؟
  •  چگونه خودباوری شکل میگیرد ؟
  •  ارتباط خودباوری و عزت نفس؟
  •  یک راهکار مهم برای افزایش خودباوری؟
  •  ویژگی افرادی که خودباوری دارند؟

 

خودباوری چیست؟

خودباوری چیست

مادرم خیاطی را به خوبی یاد داشت و از روی علاقه ی زیاد همیشه با پارچه های ساده اثر هنری زیبایی خلق میکرد .لباس هایی که او میدوخت بدون الگو و نمونه بود ولی بقدری حرفه ای و بدون ایراد میدوخت که انگار قالب بدن در ذهنش اندازه گیری میشد .درواقع مادرم نسبت به خیاطی کردن باور عمیقی داشت و خودش را باور کرده بود که وقتی دست به قیچی می برد هرطور شده میتواند لباس های زیبایی خلق کند .

خودباوری اش نسبت به خیاطی توانایی خاصی به او داده بود و وقتی تصمیم میگرفت سخت کار کند تا لباسی که مدنظرش بود را خلق کند موانع و مشکلات را کنارمیزد و به چیزی که میخاست میرسید .

 

  • آیا شما  به توانمندی خودتان برای بدست آوردن اهدافتان باور و اعتماد دارید؟
  • وقتی تصمیم میگیرید سخت کار کنید آیا احساس میکنید میتوانید  مشکلات و موانع درحین کارتان را مدیریت کنید؟
  • آیا ازپس چالش هایی که برایتان اتفاق می افتد برمی آیید یا آنها را نمیتوانید هندل کنید؟

اگر خودباوری ضعیفی داشته باشید جوابتان (نه) است اما اگر خودباوری قوی داشته باشید پاسخ مثبت است .

در علم روانشناسی خودباوری را اینگونه تعریف میکنند :

ایمان و باوری که نسبت به توانمندی های خود دارید . هرچقدر باورتان قوی ترباشد دستاوردهایی که در زندگی بدست می آورید بیشتر است . این موضوع بشدت روی موفقیت تاثیر گذار است و درواقع تقویت آن رابطه ی مستقیم با پیشرفت ما دارد .

 

 خودباوری چگونه شکل می گیرد؟

درسنین کودکی به خوبی میتوان این مولفه را رشد داد تا دربزرگسالی به موفق بودن هرچه بیشتر ما بیانجامد.

وقتی با قرار دادن کودک در شرایط چالشی و در نهایت تشویق کردن او از اینکه توانسته کاری هرچند کوچک را انجام بدهد به راحتی زمینه ی شکل گیری خودباوری را در کودک شکل میدهیم و در ضمیر ناخودآگاه کودک ثبت می شود .

هرچقدر عضله ی خودباوری و اعتماد بنفس در کودکی تقویت شود باعث می شود آن فرد مهارت های بیشتری را یاد بگیرد و با اتکا بر نگاه مثبت و باوری که نسبت به خود دارد میتواند علی رغم شکست هایی که شاید تجربه کند دوباره بلند شود و دست به آزمون و خطای جدید بزند تا اینکه به چیزی که میخواهد برسد .

برعکس کودکی که مدام سرزنش شده و مورد تحقیر از جانب افراد مختلف پدرومادر ،معلم،مربی، و افراد دیگر قرار گرفته ستون خودباوری ضعیف دارد و قطعا در بزرگسالی نمیتواند دستاوردهای زیادی داشته باشد .

چون

ایمانی که به خودش دارد ضعیف است .هرچند بخواهد تلاش زیادی کند اما چون باور ،باور مثبتی نیست و نمیتواند خود را باور داشته باشد کارها را نصفه و نیمه رها میکند و دست مایه ی این فرد غالبا یاس ، ناامیدی ،افسردگی و حال بد است .

 

ارتباط خودباوری و عزت نفس چیست

فرق خودباوری و عزت نفس

خودباوری یا اعتماد بنفس زیر مجموعه ی عزت نفس است و عزت نفس یعنی احساس ارزشمندی و اینکه چقدر برای خودت ارزش قائل هستی؟ 

چه جایگاهی به خودت میدهی؟

تصویری که ازخودت داری چیست؟

آیا خودت را فردی لایق و ارزشمند میدانی یا منفور و سرشکسته؟

هرچقدر احساس ارزشمندی بیشتر باشد فرد بیشتر ترغیب می شود تا مهارت های بیشتری یاد بگیرد و هرچقدر مهارت بیشتری یاد بگیریم خودباوری و اعتماد بنفس ما ارتقا پیدا میکند .

 

کسی که یک مهارت را بدست بیاورد و طعم موفقیت را چشیده باشد دوست دارد این احساس را دوباره تجربه کند و خود را مورد ارزیابی بیشتر در مهارت های مختلف قرار میدهد و انگیزه ی بیشتری پیدا میکند .

مهارت های ما میتواند لایف استایل ماراهم تغییر دهد مثلا کسی که فروشنده است و تخصص فروش دارد و میتواند درکار فروش موفق باشد روزی میتواند ازاین مهارت به گونه ای دیگر هم کسب درآمد کند ،آموزش ،کوچ خصوصی، هندل کردن پروژه های عظیم داخلی و خارجی که به سوق دادن مسیر بهتر و لایف استایل موفقیت آمیز تری کمک میکند.

از تاثیرات دیگر عزت نفس بر خودباوری ایناست که با ذهن مثبت و نگرش مثبتی که به خودمان داریم باعث خلاق شدن ما میشود و در هر زمینه ای که فعالیت میکنیم و شغل مان است سعی میکنیم بهترین خودمان باشیم و عملکرد بهتری داریم و این به خاص بودن و برند شدن ما کمک میکند .

 

یک راهکار مهم برای تقویت خودباوری

 

خودشناسی (خودتان را بخوبی بشناسید)

 

بیشتر ما ادمها انقدر که تمرکزمان روی دیگران است روی خودمان نیست . شاید بدانیم رنگ مورد علاقه ی یک سلبریتی چیست یا فلان بازیکن فوتبال چند تا فرزند دارد یا اینکه همسر همسایه ی کناری چقدر درآمد دارد ؟

دانستن حواشی دیگران چه کمکی به ما میکند ؟ آیا به رشد کردن ما تاثیر دارد ؟

درواقع اگر بخواهیم به این دست اطلاعات جایگاهی در ذهن مان قائل شویم باید در قسمت زباله دان قرار داد . ذهن ما فرق خوب و بد را نمی داند و روی هر موضوعی که تمرکز کنیم وارد زندگی مان کرده ایم .

اگر بجای تمرکز روی حواشی دیگران تمرکز را روی خودمان بگذاریم و کمی به خودشناسی خودمان عمق بدهیم و بدانیم استعدادهای ما چیست؟توانایی های ما چیست؟شرایط زندگی مان در کدام نقطه قرار دارد ؟ و اینکه از زندگی چه میخواهیم ؟

میتواند به جهت دادن مسیر زندگی مان به سمت موفقیت های فردی و یا گاها اجتماعی ختم شود .

با خودشناسی و درک عمیق تر خودمان از ویژگی های اخلاقی و روحیات خود متوجه می شویم برای چه کاری مناسب هستیم و باید بارها و بارها روی این افکار متمرکز شویم تا باور قوی را درخودمان شکل دهیم و سرانجام به خودباوری برسیم .

سوال کردن از دیگران راهم فراموش نکنیم .درزندگی هر کدام ازما قطعا افرادی هستند که نظرات آنها میتواند برای مان سرنوست ساز باشد منظور افرادی که دارای تجربه هستند و این تجربه میتواند به خودشناسی ما کمک کند .

میتوانید تنها یک ساعت را روی خود متمرکز شوید و درون خود را کنکاش کنید .

روی برگه ی کاغذی بنویسید ازچه چیزی خوشتان می آید و ازچه چیزی بدتان می آید؟

مکان هایی که دوست دارید آنجا باشید و حس خوبی به شما میدهد یا باچه افرادی دوست دارید بیشتر مراوده داشته باشید؟

پاسخ به این سوالات به حدزیادی به خودشناسی تان کمک میکند .

ویژگی افرادی که خودباوری بالا دارند

خودباوری

۱_ مسئولیت پذیری بیشتری به زندگی دارند .

۲_دربرخورد با مشکلات بجای پاک کردن صورت مساله دنبال راه حل هستند.

۳_ روحیه قوی دارند

۴_پرانرژی هستند

 

۱.مسئولیت پذیری بیشتری به زندگی دارند

 

خودباوری یکی از مولفه های عزت نفس است و مسئولیت پذیری نیز یکی از مولفه های خودباوری .به میزانی که خودباوری بالایی داشته باشیم  ایمان و باور قلبی بیشتری به توانایی های خودمان داریم و میدانیم مسئول صفر تا صد زندگی مان خودمان هستیم و برای بدست اوردن تلاش میکنیم و به دنبال ناجی نیستیم که کسی بیاید و زندگی ما را نجات دهد .مسئول همه ی درستکاری ها و خرابکاری هایی که در زندگی مان اتفاق می افتد را بعهده میگیریم ازاتفاقات خوب انگیزه میگیریم و از اتفاقات بد درس میگیریم .

مسئول حال خوب ،درآمد خوب،جایگاه خوب،همسر و فرزندان خوب را خودمان میدانیم چون باور داریم که میتوانیم بهترین خودمان باشیم .

 

۲.دربرخورد با مشکلات بجای پاک کردن صورت مساله دنبال راه حل هستند

 

در زندگی سراشیبی های بسیاری وجود دارد و ممکن است با چالش های گوناگونی دست و پنجه نرم کنیم و این امری کاملا طبیعی است اما مهم نوع برخورد ما با مشکلات است . کسی که باورمندی به خود داشته باشد میداند اگر مشکلی هست قدرت اینرا دارد که حلش کند و با این ایمان به خود و نگرش مثبت در صدد رفع ان درمی اید .

خوشی و راحتی برای هرکسی خوشایند است و سزاوار خود میدانیم اما بایدبدانیم اگر مشکلی هم هست باید آن را نیز مقدس بدانیم چرا که در دل مشکلات قرار است به درس مهمی برسیم .

خداوند هیچ گاه برای بندگان خود بد نمیخواهد و وجود مشکلات در زندگی صرفا برای این است که بیشتر به خودمان بیایم و درسی که در دل آن مشکل نهفته است را بگیریم .

قدرت حل مساله و پیدا کردن راه حل به کسانی تعلق دارد که خودباوری بالایی داشته باشد .

 

۳.روحیه قوی دارند

شاید برای شما هم پیش امده باشد که  با وجود تلاش های زیاد در کاری شکست بخورید و تاوان های زیادی بدهید.

و برایتان سخت باشد که دوباره شروع کنید و بخواهید همان مسیر را دوباره بروید .

اما باید بگویم افرادی که خودباوری بالایی به خود دارند نگرش مثبتی به خود دارند و با ازمون و خطا کردن درهرکاری موفق می شوند ،ازشکست ها پل میسازند به سمت خواسته هایشان و با روحیه قوی که دارند همه چیز را دوباره ازنو می سازند .

 

۴.پرانرژی هستند

اشتیاق و شور زندگی در افرادی که خودباوری بالایی دارند بیشتر است ودرواقع  انرژی مثبت این افراد همان سوخت لازم برای حرکت در مسیر اهدافشان قرار میگیرد و اگر خستگی به انها غالب شود نفسی تازه میکنند و دوباره با همان انرژی به راه خود ادامه میدهند . این افراد ازمسیر رسیدن به اهدافشان هم لذت می برند و میدانند مقصد جای خاصی نیست .

با انرژی مثبت شان که برگرفته ازخودباوری شان است درتمام مسیر لذت می برند .

 

سخن اخر : 

خودباوری نیرویی است که ما را به حرکت وا میدارد و به ما جسارت و جرات رسیدن به خواسته هایمان را میدهد . خودباوری باخود باور و مهارت را می آورد و برای موفقیت درهر کاری این دو مولفه لازم و ضروری است .

باید بدانیم نقش والدین در ساختن خودباوری کودکان بسیار زیاد است و فرزند را ازسنین پایین تر وارد چالش هایی که متناسب با سن شان است بکنیم تا بتوانند خطا کنند ،امتحان کنند و تجربه کنند تا به شکل گیری خودباوری شان کمک کرده باشیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خدیجه احمدی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید